Θεωρητική μελέτη και προσέγγιση όρων και θεσμών που αφορούν το εκπαιδευτικό σύστημα, όπως η κοινωνικοποίηση, η κοινωνική κινητικότητα, ο θεσμός του σχολείου, αλλά και η σχέση μεταξύ αυτού και της κοινωνίας, τόσο διεθνώς όσο και εντός της ελληνικής επικράτειας. Μελέτη της κοινωνικής ανισότητας στην εκπαίδευση. Επιστημολογική τομή από την οποία προκύπτει η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Στατιστική συσχέτιση ανάμεσα στη σχολική επίδοση και την κοινωνικομορφωτική καταγωγή και προέλευση των μαθητών. Ο θεσμός του σχολείου. Σχέση μεταξύ σχολείου και κοινωνίας, σε διεθνή και εγχώρια παραδείγματα. Σχέση μεταξύ επίδοσης και εγγενών ικανοτήτων. Έννοιες της αξιοκρατίας και των ίσων ευκαιριών. Θεωρία πολιτισμικού κεφαλαίου (Bourdieu). Θεωρία γλωσσικών κωδίκων (Bernstein). Θεωρία της αντι-καταπιεστικής αγωγής (Freire). Δομή και τρόπος λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος. Παρουσίαση μεθόδων και τεχνικών που χρησιμοποιούνται σήμερα για τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών πρακτικών στη σχολική τάξη σε σύνδεση με τα ανάλογα κοινωνικά φαινόμενα.
Στο μάθημα αυτό σκοπός είναι να γνωρίσουν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές τις βασικές έννοιες και αρχές της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, η αναζήτηση της επιστημονικής αφετηρίας της εν λόγω επιστημονικής εξακτίνωσης της Κοινωνιολογίας (συστηματική παρουσίαση και κατανόηση των σημαντικότερων θέσεων, προτάσεων, εννοιών και επιχειρημάτων των θεωρητικών προσεγγίσεων που έχουν αναπτυχθεί στο εν λόγω επιστημονικό πεδίο) και κυρίως η μελέτη των κοινωνικών ανισοτήτων που εμφανίζονται εντός του εκπαιδευτικού συστήματος. Μας ενδιαφέρει, επίσης, να μεταδώσουμε στις φοιτήτριες/ στους φοιτητές τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος. Αναλυτικότερα, εστιάζουμε στην κοινωνικοποίηση που συντελείται αναπόφευκτα μέσω της μάθησης και στην παγκόσμια και εγχώρια οικονομία που διαμορφώνει την εκπαιδευτική πράξη και δημιουργεί ρωγμές στο συμπαγή και συγκεντρωτικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν εάν και κατά πόσο η κοινωνική κινητικότητα και ανέλιξη ή η στασιμότητα μιας μαθήτριας/ενός μαθητή είναι άμεσα εξαρτώμενη από την κοινωνική διαστρωμάτωση της/του. Δίνεται βαρύτητα, επίσης, στο παιδαγωγικό ζεύγος (εκπαιδευτικός-μαθητής) και στους παράγοντες ή θεσμούς που το πλαισιώνουν (διοικητικές υπηρεσίες, γονείς). Γίνεται μνεία, τέλος, στην έννοια της Διαπολιτισμικότητας και της Πολυπολιτισμικότητας (ώστε να είναι (οι φοιτήτριες/φοιτητές) σε θέση να κατανοούν την ευρύτερη και επίκαιρη κοινωνική διάσταση διαφόρων εκπαιδευτικών ζητημάτων).
Με το πέρας των μαθημάτων οι φοιτήτριες και οι φοιτητές:
• θα είναι εξοικειωμένες/οι με τους όρους και τις βασικές επιστημονικές θεωρίες που επεξηγούν την εκπαιδευτική πραγματικότητα και που αφορούν την Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης,
• θα έχουν συνειδητοποιήσει τον σημαίνοντα ρόλο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
-όσον αφορά την ανάλυση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και την αιτιογενή εξήγησή τους (πολιτισμικό και μορφωτικό κεφάλαιο μαθητριών/των) και
-όσον αφορά την προσφορά ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση (στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και της διαπολιτισμικής και πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης).
Στο τέλος του εξαμήνου αξιολόγηση με γραπτή εξέταση κατά την εξεταστική περίοδο