Γενική Παιδαγωγική

Κωδικός
0ΕΠ02
Επίπεδο
Προπτυχιακό
Είδος
Επιλογής (ελεύθερο)
Εξάμηνο
Ελεύθερο
Περίοδος
ΧΕ
ECTS
2
Ώρες Θεωρίας
2
Ώρες Εργαστηρίου

Περιγραφή

Στο μάθημα αναλύονται βασικοί όροι, θέματα και προϋποθέσεις της Παιδαγωγικής. Γίνεται αναγωγή σε σημαντικούς παιδαγωγούς και στις θεωρήσεις τους περί της συγκεκριμένη επιστήμης. Περιγράφονται η αναγκαιότητα, ο σκοπός και οι φορείς της αγωγής, ο θεσμός του σχολείου, στο πλαίσιο του οποίου πραγματώνεται η αγωγή και οι σχετιζόμενοι όροι. Αναφέρονται οι σχέσεις οικογένειας και σχολείου, μέσω ιστορικής επισκόπησης, η κριτική παιδαγωγική και τα νέα επιστημονικά ρεύματα που άπτονται του συγκεκριμένου πεδίου. Γίνεται μνεία της σχέσης της Παιδαγωγικής με τις άλλες επιστήμες και αναδεικνύονται τα σύγχρονα προβλήματα της εν λόγω επιστήμης καθώς και αναφορά στην εξέλιξη των επιστημών της αγωγής στο διεθνή χώρο -και στην Ελλάδα. Επιστημονικά εργαλεία και ερευνητικές προοπτικές. Παραδείγματα ερευνών, ποικίλοι παράγοντες που καθορίζουν την έρευνα, αναφορά σε σχετικά κείμενα, αναφορά σε πολύ-επιστημονικό χαρακτήρα του συγκεκριμένου επιστημονικού αντικειμένου, τα παιδαγωγικά ιδεώδη, τις τυπολογίες των εκπαιδευτικών. Επισκόπηση των παιδαγωγικών ρευμάτων και της σταδιακής τους εξέλιξης από τις αρχές του 20ού αιώνα έως τις μέρες μας (κίνημα Νέας Αγωγής, Dewey, Montessori, Freinet, Neil, Σχολή Φρανκφούρτης, Φοιτητικό κίνημα). Εξέλιξη της παιδαγωγικής σκέψης στην Ελλάδα και τα ζητήματα που απασχόλησαν τους Έλληνες παιδαγωγούς (Γληνός, Δελμούζος, Τριανταφυλλίδης, εκπαιδευτικά προγράμματα, κριτική παιδαγωγική, διαπολιτισμική εκπαίδευση).

Μαθησιακοί Στόχοι

  • Να μπορούν οι διδασκόμενες/οι φοιτήτριες/ητές να εκφράζονται ελεύθερα και κριτικά πάνω σε παιδαγωγικά ζητήματα
  • Να προβληματίζονται αναφορικά με τις προϋποθέσεις και τις συνέπειες της παιδαγωγικής διαδικασίας
  • Να μπορούν να διασαφηνίσουν όρους των επιστημών της Αγωγής
  • Να κατανοήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία
  • Να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των παιδαγωγικών φαινομένων και τις αιτίες των διαφόρων παιδαγωγικών ζητημάτων

Συγγράμματα - Βιβλιογραφία

  • Παρασκευοπούλου-Κόλλια Ε., Μιχαλακόπουλος Χ., Δεδότση Σ., Κούρτη Ζ. (2023). Ερευνώντας την ποιοτική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. 122086449
  • Ματσαγγούρας Ηλίας Γ., Χατζηγεωργίου, Γ. (2009). Παιδαγωγικο-διδακτικά Α’: Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής. Αθήνα: Γ. Δαρδανός-Κ. Δαρδανός κ Σια ΕΕ 31937
  • Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Ά. (2016). Διδάσκοντας φιλοσοφία σε μη φιλόσοφους. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη εκδόσεις Α.Ε.. 59362953
  • Πυργιωτάκης, Ι. (2011). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη. (2011). Αθήνα: Πεδίο. 12473595

Τρόπος Εξέτασης

Στο τέλος του εξαμήνου αξιολόγηση με γραπτή εξέταση κατά την εξεταστική περίοδο

Μετάβαση στο περιεχόμενο